MMW kompakt sınıfa giriş
yapmaya karar verdiğinde
takvimler 2004 yılını gösteriyordu.
Araçla reklamlarda
mesajları, Muppet Show’un
efsane kurbağası Kermit veriyordu:
“Bırak diğerleri ön tekerlekleriyle
yeri kazıyıp dursun.
Kompakt sınıfta da arkadan itişi
tercih ettik.” Başarılı ayarlara
sahip küçük BMW yolda, markaya
özgü bir canlılık ve ataklıkla
ilerliyordu. Ancak 1 Serisi
kesinlikle bir iç mekan mucizesi
değildi. Eleştirel yaklaşanlar 1
Serisi’ni “2+2 oturma düzenli
ve 4 kapılı tek otomobil” olarak
tanımlıyordu. Çünkü arka
koltuk iç mekan genişliği çok
zayıftı. Bunun dışında otomobilin
süspansiyon ayarları da
optimum değildi.
1 Serisi’nin halefi şu sıralar
start çizgisinde ve resmi tanıtımı
(5 kapılı haliyle) Eylül ayında
Frankfurt Otomobil Fuarı’nda
gerçekleştirilecek. 3 kapılı versiyon
ise 2012 yılı içinde yola
çıkacak. Yeni 1 Serisi’ni kardeşiyle
karşılaştırma ve yapılan
değişiklikleri yakında gözleyebilme
fırsatı bulduk. Eskisinden
inip yenisine bindiğimizde
izlenimlerimizi şöyle özetleyebiliriz:
Yenisi her şekilde daha
iyi. Basit bir değerlendirme ile
yeninin, güncel versiyonu 9:0
yendiği söylenebilir. Eğer inceleme
biraz kapsamlı olsa farkın
daha da açılması mümkün.
Ancak her şeye rağmen bazı
belirsizlikler var. Örneğin iddialara
göre yeni modelin süspansiyonu
daha başarılı ve daha
sessiz olacak. Ne yazık ki bunun
doğruluğunu, aracı teste konuk
olup yolda kullanma imkanı
bulduğunda görebileceğiz.
~Bu nedenle bu ilk karşılaştırmada,
ilk bakışta fark edilebilecek
konulara yoğunlaştık.
Yeni 1 Serisi öncüsüne göre
oturaklı ama sıkıcı olmayan bir
görünüme sahip. 85 mm artan
uzunluk ve 30 mm artan dingil
mesafesi daha geniş bir iç mekan
sağlıyor. BMW’nin açıklamasına
göre yeni modelin arka
koltuklarındaki diz mesafeleri,
öncüsünden 21 mm daha fazla.
Bunun etkileri arka koltuklara
geçildiğinde hissediliyor: İkinci
sıra gerçekten daha ferah
ama yaşattığı darlık hissi hala
Golf’ten çok geride olduğunu
düşündürüyor. Neyse ki büyüyen
kapılar sayesinde arka
koltuklara biniş ve inişler daha
rahat. Yeni 1 Serisi’nin bagajı
da 30 lt artarak büyümüş ve 360
lt’ye ulaşmış. 40:20:40 oranlı
yatabilen arka koltuk sırtlığı sayesinde
otomobil, eskisine göre
daha fazla değişkenlik sunuyor.
Dinamik viraj aydınlatma sistemine
ve uzun far asistanına
sahip bi-xenon farlar gece sürüşlerini,
şerit takip asistanı ve
çarpışma uyarısı ise tüm sürüşü
daha güvenli hale getirecek.
Daha tutumlu motorlar, yeni 1 Serisi’ndeki
yeniliklerden sadece biri. Güncel modele
göre mühendisler, otomobili birçok noktada
açıkta iyileştirmişler.
Tüm bunlara trafik işareti
tanıma sistemi de eklenecek.
Ancak bu donanımlar, Facebook
veya Twitter gibi paylaşım
sitelerine mobil ulaşım,
gerçek zamanlı navigasyon
veya dijital radyo gibi opsiyonel
olacak. Güncel modelde
opsiyon olarak satılan klima,
daha yüksek bir ergonomi,
daha yüksek işçilik kalitesi,
daha büyük eşya gözleri,
yan ayna sinyalleri, daha iyi
görüş ve yeni tasarlanan ön
kısım sayesinde daha yüksek
olan yaya güvenliği ise tüm
yeri 1 Serisi modellerinde
standart olacak. Tüm bunları
BMW “makul hesaplanmış
fiyatlarla” sunacak. En azından
markanın reklamında
böyle diyor…
~Opsiyonel olarak sunulacak
olan 8 ileri oranlı
otomatik şanzıman, 6 ileri
manuel kardeşi gibi startstop
otomatiğiyle (standart)
donatılacak ve yakıt tasarrufu
sağlayacak. Çevreye en az
zarar verecek şekilde araç
kullanmak isteyenler Eco
adlı sürüş modunu tercih
edebilecek. Bu modda klima
ve kalorifer sistemleri motordan
daha az enerji çekiyor
ve motorun gaz komutlarına
verdiği tepkiler de biraz yumuşuyor.
Motor konusuna değinmişken:
Bir zamanların ağır
kanlı kalan 4 silindirli makineleri
yeni 1 Serisi’nde geç mişte kalacak. Mini modellerinden
tanıdığımız ve 1 Serisi
için tork verisi iyileştirilen
1.6 lt’lik turbo motorlar, 116i
ve 118i’de hem daha güçlü
olacak hem de daha az tüketecek.
Atmosferik 6 silindirli
motor meraklılarını ise kötü
bir haber bekliyor: Bu motor
yerini, turbo beslemeli 4 silindirli
kardeşine bırakacak.
116d, 118d ve 120d kodlu
dizeller ise yeni 1 Serisi’nde
daha tutumlu ve daha güçlü
olacak. Aileye daha sonra
katılacak olan 116d Efficient
Dynamics, 3.8 lt/100 km’lik
bir tüketim sunacak. Bu da
kilometre başına atmosfere
sadece 99 gr karbondioksit
salacağı anlamına geliyor.
Keyif verenler
Neyse ki BMW, daha ucuz olan önden çekişe henüz geçmemiş.
~Can sıkanlar
Sıralı 6 silindirli efsanesi motorlardan vazgeçilmesi birçok insanı üzecek.
Sürpriz oldu
DSG yerine tork konvertörlü 8 ileri oranlı otomatik şanzımanda karar kılınması ilginç.
Sonuç
İlk 1 Serisi’nin o çekiciliği ortadan
kaybolmuş. Önümüzdeki araç,
direksiyonuna geçmemizden
önceki bu ilk izlenimlerimizde
neredeyse tüm objektif kriterlerde
iyileştiğini hissettiren olgun bir
kompakt otomobil haline gelmiş.
Güç fanatikleri
ise rahatlayabilir:
BMW ileride daha
güçlü motorlar
da sunmaya
başlayacak.
Yorum yazın