Bu BMW’nin önünde diz çöküyoruz.
Çünkü bunu hak
ediyor. Arka kapı-çamurluk
birleşim çizgisinin hemen arkası,
yan yüzey kırığının iki parmak altı…
Işık burada “farklı” kırılmaya başlıyor.
Sadece bir nüans olsa da etkisi
çok büyük. 1826 mm’lik heybetli
bir genişliğe uzanan çamurluklar
burada, sacın sanki derin bir nefes
almak için gerildiğini, genişlediğini
hissettiriyor. Burada verilen mesajı
kaçırmak imkansız: “Buraya, yani
arka aksa doğru bakın, çünkü güç
burada!”… BMW Dizayn Şefi Karim
Habib bu görsel oyunu bizlere gösterirken
bir gerçeği de itiraf ediyor:
“İlk kez bir BMW’nin en geniş kısmı
arkası oldu.”
Bu haliyle 4 Serisi, Alman elitlerin
rekabetinde Audi’nin A5’ine
ve geleceğin Mercedes CLA’sına
testosteron yüklü meydan okuma
mesajları gönderiyor.
Bu yarışta konu milimetreler
ve nüanslar. Hedef ise asla resmi
olarak tanımlanmamış olmasına
rağmen dünya çapında en yüksek
prestij öznesi olarak kabul edilen
ödülü kazanabilmek: Orta sınıfın
en güzel coupesi.
Audi araya girene kadar 3 Serisi
Coupe’nin şık burnu yıllardır
“burun farkıyla” öndeydi. Şimdi
ise BMW’nin büyük karşı atağının
zamanı. Ocak ayında BMW, yeni
coupesini, Detroit Motor Show’da,
yani kendisi için önemli pazar olan
ABD’de sergileyecek. Model adındaki
4 rakamıysa otomobilin iddiasını
daha da yüksek bir konuma
taşıyacak.
Bu model adı o kadar alışılmadık
ki bir yazım hatası gibi hissettiriyor.
Yanlışlıkla VW Wolf ya da Mercedes
D Serisi şeklinde yazılmış gibi…
4 Serisi’nin konsepti ise tanıdık:
Teknolojiler alışık olduğumuz gibi 3
Serisi’nden alınırken, ambalaj tamamen
yenilenmiş yani BMW’yi BMW
yapan tüm baştan çıkarıcılık tecrübelerinden
faydalanılmış. Uzun
kaput, kısa tampon-tekerlek mesafeleri
ve her köşede güçlü tasarım
ayrıntıları. Yeni 3 Serisi’nde de buradaki
bazı ayrıntıları göreceğimiz
konusundaki iddiamıza, kimsenin
itiraz edeceğini sanmıyoruz. Ancak
şimdilik sadece şunu aklımızda tutalım:
En güzel 3 Serisi’nin adı artık
4 Serisi.
~Her köşede fark yaratan
incelikler gizli
Karim Habib bizlere, sedan versiyonla
aradaki farkları yaratan incelikleri
gösteriyor: “Daha geniş
böbrek ve daha yassı çiftli farlar
daha sportif bir etki yaratıyor. Ancak
ifadesi kötü ya da tehditkar değil,
sadece daha konsantre.” Tasarımcı
lisanında “Airbreather” olarak
anılan solungaçlar ise yeni ve çamurluk
içlerindeki hava akımlarını
iyileştirip rüzgar direnciyle yakıt tüketimini düşüren bir ayrıntı. Sadece
birer şov unsuru olarak kullanılan
fütüristik aynalar ise –neyse
ki- sadece konsept otomobile ait bir
ayrıntı olarak kalacak.
Kaslı arka kısım ise BMW’nin ne
kadar radikal bir değişim içinde
olduğunu gösteriyor: “Arka kısım
genişliği güncel 3 Coupe’den 8 cm
daha fazla”. İki kapılıların sessiz sakin
şıklıkları artık geçmişte kalmış
gibi görünüyor. Farklı stop tasarımı
ve bagajdaki stopların üst kısmından
çamurluklara kadar giriş yapan
kırık da aracın genişliğinin altını
çizen ayrıntılar. Peki ama bunlar,
“sportifliğe indirgenmiş” BMW imajına
uygun mu? Sorumuzun cevabını
Habib’den alıyoruz: “Geniş her
zaman ağır veya şişman anlamına
gelmez. Örneğin yarış otomobillerini
düşünün”…
Yeni 4 Serisi’nden
güçlü ve sportif bir şıklık sunması
bekleniyor. Bu otomobil, 40 yaş üzeri
başarılı insanlar için hazırlanmış
bir tür ödül gibi. Gerçekten de 4
Serisi konsepti şu anda bile bir M4
gibi (2014 başında piyasaya çıkacak)
görünüyor.
~İç mekan 3 Serisi’nden ama
daha şık
İç mekan tasarımında BMW Individual
(BMW’nin otomobilleri özgün
ve daha şık hale getiren departmanı)
da bayağı çalışmış. Tavan kahverengi
alkantara ile kaplı. Koltuklarda
ise yine kahverengi tonlu en kalitelisinden
deri döşemeler kullanılmış.
Ancak bu kapsamlı ambalaj
çalışması bile koltuklar, gösterge
paneli ve orta konsolun aynen 3
Serisi’nden alındığını gizleyemiyor.
Daha büyük olan 6 Coupe yeni (ve
tabi ki pahalı) bir kokpite sahipken,
4 Coupe sedan kardeşiyle aynı parçaları
kullanıyor. Ancak bu kesinlikle
rahatsız edici değil. Neticede
her şey çok iyi çalışıyor, her şey
ergonomik ve alçak tavana rağmen
arka koltuklar bile yeterince ferah.
Yine de: Özgün bir iç mekan tasarımından
vazgeçilmiş olması, elitler
liginde bile maliyet kaygılarının ne
kadar yüksek olduğunu gösteriyor.
Neticede “coupe güzellik kraliçesi”
ödülünü almayı istese de BMW’nin
güncel versiyondaki sedan-coupe
fiyat farkını fazla yükseltme şansı
yok. Yeni 4’ün Almanya fiyatı eşdeğer
bir 3 Serisi’nden 2 bin Euro
yüksek olacak. 4 Serisi 2013 sonbaharında,
420d (184 HP), 428i (245
HP) ve 435i (306 HP) seçenekleriyle
piyasaya çıkacak. 6 silindirli dizel
motor ve M4 versiyonlar ise daha
sonra aileye katılacak. Bunlar hala
alışılmadık, kulağa garip gelen
model isimleri ama BMW’nin yakın
gelecekteki model atağının bir
işareti: 2 yıl içinde BMW, Audi’nin
model çeşitliliğini geride bırakmayı
hedefliyor.
~BMW’nin model atağının üzerinden
geçelim: İlk olarak Haziran
2013’te 3 Gran Turismo piyasaya
çıkacak ve yüksek tavanının altında,
3 Touring’den daha geniş ve daha
değişken bir iç mekan sunacak. Seri
üretim versiyonu Frankfurt Otomobil
Fuarı’nda sergilenecek olan 4
Coupe’nin ardından 2014 başında
4 Cabrio (katlanır hardtopa sahip
olacak) da yollara çıkacak. 2014
sonbaharında ise aile, 6 GranCoupe
gibi alçak tavanlı ve 4 kapılı bir
otomobil olacak olan 4 GranCoupe
ile tamamlanacak.
Sonuç
Bir BMW coupesinin tek bir görevi
vardır: İnsanların kalplerini fethedecek,
derin bir arzu uyandıracak kadar
güzel olmak. 4 Coupe’nin bu konuda
ev ödevlerini çok iyi yaptığını söyleyebiliriz.
Ayrıca
zengin türevleriyle
de eli gayet
güçlü olacak
ve Audi’yi
kesinlikle çok
zorlayacak.
Bir yanıt yazın