Yer, Nockalmstrasse Kaernten.
Bir Avusturya şehri. 35 km’lik
parkurda 52 viraj var ve Walter
Röhrl hepsinden, sanki amacı
yeni bir dünya ralli şampiyonluğu
daha kazanmakmış gibi geçiyor.
İki dünya şampiyonluğu bulunan
efsanevi pilot bu sırada bizimle
sohbet etmeyi de ihmal etmiyor:
“Aracın ön kısmına bak.”… Evet,
resmen yere yapışıyor. Ardından
Rörhl aracın burnunu virajın merkezine
çevirip gazlamaya devam
ediyor. Araç ise yere yapışıyor,
yapışıyor, yapışıyor… Açıklama hemen
geliyor: “Önden kayma yok
olmuş!”… Bu sırada yanındaki yolcunun,
yani bu haberin yazarının
yüzüne endişeli bir gülümseme
yerleşmiş durumda. Bu çaresiz yazarın
eğilip bükülmeleri ise Walter
Röhrl’ün bir sonraki sol-sağ viraj
kombinasyonunda yapacağı “aman
tanrım uçuşu” öncesinde kramplarla
boğuştuğunu gösteriyor.
Evet, şu anda 991 kasa kodlu
yeni 911’in içindeyiz. İlk bakışta,
özellikle de önden bakıldığında
yeni otomobil,
güncel versiyona
karıştırılacak
kadar
benziyor. 45
yıllık tarihinde
bir 911’in bu kadar fazla yenilik
görmediği düşünülürse, bu benzerlik
gerçekten de çok şaşırtıcı.
Yani bu otomobilde her şey hem
aynı, hem de çok farklı.
İçinde bulunduğumuz deneme
aracı ise neredeyse mükemmel
bir makine: Seramik frenler, tam
değişken bir kilide sahip “Porsche
Torque Vectoring” adlı dinamik
tork dağılımı, aktif amortisörler, 20
inçlik jantlar, Sport-Chrono-Plus
paketi, bir dünya ilki olan PDCC
(Porsche Dynamic Chasis Control)
adlı şasi salınım dengeleme sistemi…
Ayarlı stabilizatörler sayesinde
bu sistem karoserin salınım
eğilimlerini yani yana yatmaları
iyice azaltıyor.
Alıştığımız ve birçok insanın
sevdiği el freni ise artık tarihin
tozlu raflarına kalkmış durumda:
Klasik el freni yerini, sol dizinizin
önündeki düğmeyle kontrol edilen
elektrikli bir sisteme bırakmış.
Teknik opsiyonların sayısındaki
çoklukla ilgili olarak Porsche yetkilileri,
bunların hiçbirinin olmazsa
olmazlar arasında yer almadığını
söylüyor ve ekliyor: “Yeni 911,
en yalın haliyle bile çok oturaklı ve
güvenli bir otomobil.”
~İlk başlarda birçok tartışmaya
konu olan elektro-mekanik direksiyon
ise insanların Porsche’ye
olan inançlarını sınayacak. Yeni
sistemin hem ağırlığı daha az, hem
de standart hidrolik kardeşine göre
100 km’de 0.1 lt yakıt tasarrufu
sağlıyor. Bu kazançların minimal
hidrolik desteğine alışık 911 tutkunları
için yeteli olup olmayacağını
zaman gösterecek. Kendilerini
“döküm demir” olarak adlandıran
eski Porsche sürücüleri, 964 kasa
kodlu nesilde, ABS ve hidrolik
direksiyon kullanımına karar verildiği
zamanlardaki tartışmaları
yakından hatırlayacaktır.
Neredeyse yol üzerindeki çakılların
bile ismini ezbere bilen
Röhrl otomobili, vadiler, adı bile
duyulmamış dağ geçitleri ve daracık
yollarda büyük bir hızla kullanıyor.
Kağıt üzerinde 400 HP’lik
yeni 911, 385 HP’lik 997’ye göre bir
göz kırpma süresi kadar hızlı ama
gerçek hayatta
ikiliyi neredeyse
dünyalar
ayırıyor.
Porsche’nin en
eski çalışanlarından
biri olan ürün sorumlusu
August Achleitner bu farkları şu
sözlerle açıklıyor: “Model bazında
30 kg ile 45 kg arasında ağırlık
tasarruf elde ettik ve bu kesinlikle
hissediliyor. Bunun dışında 991
genişleyip uzarken yüksekliği de
biraz azaltıldı. Bu sayede daha
fazla yanal ivme, daha doğru yönlendirme
ve daha sakin bir dönüş
kabiliyeti kazandı”.
Porsche’nin yeni yakıt tasarrufu
teknolojisi minimum tüketimde
yüzde 15’lere varan oranlarda tasarruf
sağlıyor. Ancak start-stop
sistemi ve gaz vermeden ilerlerken
motoru aktarma sisteminden
ayırabilen opsiyonel PDK şanzımanın
(DSG’nin Porsche’deki adı)
kullanımı alışkanlık gerektiriyor.
~Motoru çekişten ayırıp rölantide
dinlendirmek (!) için sürücünün ayağını
gazdan hafifçe çekmesi veya
direksiyondaki vites kolcuklarıyla
mümkün olan en yüksek vitesi
seçmesi gerekiyor. Bu mod, 100
km’de 1 lt’ye varan yakıt tasarrufu
sağlarken, enerji geri kazanımına
da yardımcı oluyor.
Teknik veriler
Arkada uzunlamasına yerleştirilmiş 6 silindirli boxer
motor; silindir başına 4 supap; motor hacmi: 3800 cc;
maksimum güç: 400 HP-7400 d/d; maksimum tork: 440
Nm-5600 d/d; 0-100 km/s: 4.3 sn; maksimum hız: 302
km/s; tüketim: 8.7 lt/100 km; CO2 emisyonları: 205 gr/
km (tüm veriler PDK şanzımanlı versiyon için geçerlidir)
Sonuç
991, 911’in gelişim macerasının,
abartıdan uzak, tutarlı ve geleneklerine
sadık bir basamağı. Yan koltukta
yaptığımız yolculuk bile çok keyifliydi.
Bu nedenle direksiyonuna bizzat geçip
yeni 911’in nelere kadir olduğunu,
gerçekte ne kadar iyileştiğini bizzat
görebilmek için sabırsızlanıyoruz.
Yorum yazın