Her şey adım adım ilerliyor: Mercedes,
güncel Smart’ın elektrikli
versiyonunu 2012 başından
itibaren satmayı planlıyor. Bundan
sadece 2 yıl sonra ise elektrikli Smart
tamamen yenilenecek.
Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sergilenen
Smart Forvision adlı konsept
Mercedes’in bir sonraki elektrikli
mobilite aşamasının nasıl olacağının
dışında, Smart’ın üçüncü kuşağı
hakkında da bilgiler veriyor. Tüm
konseptler gibi Forvision’da da asla
seri üretime geçemeyecek özelliklerden
bolca bulunuyor. Buna rağmen
Forvision, Smart’ın gelecekte de bir
Smart olarak kalacağını müjdeliyor.
Bu tür tasarım ipuçlarının
dışında Forvision’da, plastik
üretiminde bir uzman olan
BASF ile birlikte geliştirilen
birçok ileri teknoloji
ürünü unsur da gizli.
Elektrikli Smart’ın menzilini
uzatabilmek için
Mercedes ve BASF,
motor teknolojilerini
değiştirmeseler
de ağırlığı bayağı azaltmışlar. Bu
çerçevede güvenlik kafesi eskiden
olduğu gibi çelikten değil, kapılar
gibi karbon destekli plastikten üretilmiş.
Kapıların biraz komik görünen
örgülü yapısı yaşam kabininin
rijitliğine yardımcı olurken, daha
ince ve hafif paneller kullanılmasına
imkan sağlıyor. Karbon-fiber destekli
epoksi-reçine kullanımı sayesinde
aracın ağırlığında 100-150 kg arasında
tasarruf etmek mümkün. Yeni
bir köpük türeviyle doldurulmuş aşırı
ince yapılı koltuklar 4 kg, alüminyum
yerine plastik jantların kullanılması
ise lastik başına 3 kg daha tasarruf
sağlıyor. Tüm bunların sonucunda
elektrikli Smart’ın şu anda 140 km
olan menzili 170 km’ye çıkıyor. Bu
da yüzde 21.4’lük bir artış anlamına
geliyor.
Smart elektrik kullanımında da gayet
cimri davranıyor. Kapasitesi düşürülmüş
koltuk ısıtıcıları, özel izolasyon
köpükleri, boyadaki ısı yansıtıcı
pigmentler ve güneş ışınlarından
koruyan cam folyoları, 176 kWh’lık
akülerin daha uzun dayanmasını sağlıyor.
Tavanda ise gerçekten “komik”
bir detay gizli: Dış kısımdaki altıgen
formlu güneş hücreleri, iç mekandaki
organik LED’leri besliyor. İki unsur
da saydam olduğundan tavan buzlu
cam gibi bir etki de bırakıyor. Tabi ki
bu unsurların seri üretime geçmesi
ya mümkün olmayacak ya da
çok uzun sürecek.
Bakalım yeni Smart,
2014 yılında seri üretime
geçtiğinde bunların ne
kadarını bünyesinde
barındıracak ve daha
da önemlisi nasıl görünecek.
Sonuç
BASF işbirliğiyle
geliştirilen
Forvision’daki birçok unsur hayata geçme
şansı bulamayacak. Konseptin dizaynı ise,
2014 yılında piyasaya çıkacak olan üçüncü
nesil Smart’ın ne kadar haraketli bir karoser
tasarımına sahip olacağını gösteriyor. Plastik
jantlar veya ısı yansıtıcı boya gibi bazı
ayrıntıların ise seri üretim şansı bulunuyor.
Bir yanıt yazın