Jaguar’ın yeni yapılanması sonunda tamamlandı ve Borusan tarafından ülkemizde satışa sunuldu. Yeni dönemin ilk test konuğuysa saldırgan duruşuyla XE oldu.
2.0 LT, 180 HP, 70.557 EURO
Fotoğraflar: Barış Hasan Bedir
Asil duruşunu dinamik detaylarla çok iyi bir şekilde harmanlanmış durumda.
Yaşam alanı tasarımına alışkanlık sağlama konusunda sıkıntı yaşadım.
Yeni yapılanması tamamlanan ve artık ülkemizde Borusan tarafından satılan Jaguar, bilindiği gibi premium sınıfın en önemli markalarından biri. Bizler de bu hafta, markanın ŞE modelini testimize konuk ettik.
Bu modeli anlatmaya öncelikle tasarımından söz etmekle başlamak istiyorum. Jaguar ailesinin en kolay ulaşılabilen modeli olan XE, tasarım açısından büyüleyici diyebileceğim bir otomobil. Asil ama bir yandan da saldırgan bir etki bırakan duruşuyla XE, son dönemlerde en çok beğendiğim araçlardan biri. Meraklı bakışları bir anda üzerine çeken araç dev havalandırma ızgarası ve ızgarayı boydan boya çevreleyen krom çerçevesiyle hem son derece agresif hem de şık görünüyor.
Aslında farlarını pek sevemedim: Bana Alman rakiplerini andıran bakışlara sahipmiş gibi hissettirdi. Bunun yerine daha sivri bir far tasarımı çok daha iyi olurdu diye düşünüyorum. Motor kaputunun Amerikan spor otomobillerine gönderme yapılan dizaynıysa büyüleyici: Tam ortasında çift şerit halinde şişkin ve yanlardan keskin bir şekilde basık. Ancak kusurları da yok değil. Mesela aynalar! Sanki sonradan uzun kollar eklenerek monte edilmiş gibi görünüyor. Neyse ki bunlar tasarım bütünlüğünü bozamıyor.
Yaşam alanında tam beklediğim gibi son derece şık bir iç mekanla karşılaştım. Ancak tasarımcılar, bu şıklığı son derece sportif bir karakterle harmanlamayı başarmışlar. Diğer taraftan yaşam alanında adını tam olarak koyamadığım bir eksiklik var hissi sürekli olarak benimleydi. Belki siyah rengin hakimiyetinden, belki havalandırma ızgaralarının ucuz görünümünden belki de kumanda elemanlarının şeklini sevemediğimden… Ama dediğim gibi, gerçekten adını koyamadım. Beni saran koltukları, elime tam oturan direksiyon simidi, vites konsolunun Land Rover modellerinde olduğu gibi sade olmasıysa sevdiğim yanları oldu. Fakat yine yazmak istiyorum bu tip bir vites kumandasına alışmak çok bize göre bir durum değil. Bu arada devir saatinin devasa rakamlara sahip olması genel tablonun güzelliğini biraz olumsuz etkiliyor. Dikiş kalitesi, yan taraflarda kullanılan renkler, marka logosu, kullanılan malzemelerin verdiği hisler insanın XE’nin içinde olmayı sevmesini sağlıyor. Sürüş karakteri konusunda güven duyduğum yapıya sahip olması onu bir anda ön plana çıkarıyor. Elbette fiyat olarak çok ulaşamayacağım bir yerde olduğunu da biliyorum. Biraz yüksek bir donanım istediğim zaman fiyatı 300 bin TL’ye ulaşıyor. Yine de şu kısa süre içinde yaptığım sürüşlerde bana hem keyif hem de güven vermeyi başardı ve en sevdiğim özelliklerinden biri yönlendirme kabiliyeti oldu. Elime her oynattığım anda sistem neredeyse hiç boşluk yaşatmadan istediğimi yaptı. Netlik ve keskinlik konusunda son derece iddialı bir yönlendirme karakteri var. Süspansiyon sisteminin konforlu yapısı performanslı kullanımlar sırasında onu adeta bir yarış otomobiline dönüştürecek kadar kabiliyetli. Fabrika verilerine baktığım zaman 2.0 lt 180 HP güç üreten turbo dizel motoruyla 0-100 km/s hızlanmasını 7.8 saniyede tamamladığını gördüm.
Ben 8 saniyenin altına indiremedim ama 8.2 saniye olan sonuçlar da bence hiç fena değil. Yüksek hızlara çıkma konusunda son derece istekli olan bir araçla beraberdim. Bunu her kullanımda rahat bir şekilde ispat etti. Bunun yanında fabrika verilerine baktığım zaman da 228 km/s son hıza ulaşabildiğini gördüm. Performans konusunda beğenimi zorlanmadan kazanan araç ekonomik tüketim isteğime de rahatça cevap verdi. 6.9 litre gibi değerlere inebilmesi fiyat konusunda olmasa bile yakıt tüketimi konusunda onu cazip kılıyor.
Jaguar XE lüksün simgesi olarak yollara çıktı. Uygun fiyatıyla en kolay ulaşılan seçenek bu.
Rakamların farklı büyüklükte olması görünümü kötüleştirmiş.
DEĞERLENDİRME
Beğendik/Beğenmedik
+ İddialı ve şık tasarım, yaşam alanı kalitesi, yönlendirme kabiliyeti, performans, sürüş keyfi ve güvenliği, motor şanzıman uyumu, yüksek hızlara çıkma isteği, ara hızlanmalar, konfor
– Yan aynalar, havalandırmalar, kumanda elemanları, fiyat, karanlık yaşam alanı
SONUÇ
Murat Tosun
Jaguar XE son derece çekici görünen bir otomobil. Asil duruşunu kışkırtıcı detaylarla süsleyen otomobil tasarımda sevmediğim bazı detayları olsa bile bunları göz ardı etmemi zorlanmadan sağladı. Yaşam alanında bir şeyler eksikmiş gibi hissetsem bile şıklığıyla göz doldurdu. Sürüş karakteri konusunda yönlendirme kabiliyeti başta olmak üzere hiç sorun yaşamadım. Fiyat konusunda yükseklerde olan araç en azından tüketimiyle cimri diyebildiklerimden.
Yorum yazın